Image
Image

Wij behandelen alle kinderen met (senso)motorische problemen

Iedere kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Daarom heeft ieder motorisch probleem zijn eigen ontwikkeling, een eigen hulpvraag en specifieke behandeling nodig. Sommige motorische problemen hebben tijdens de hele jeugd invloed op de ontwikkeling van een kind. Daar kan het kind ook last van houden als volwassene. Voor alle motorische problemen hebben we een leeftijdsspecifieke aanpak.
De behandeling van ieder probleem is maatwerk.
Image

Zuigelingen

Zuigelingen leren door bewegen zichzelf en hun omgeving kennen. De ontwikkeling in de eerste twee levensjaren is enorm. Zuigelingen ontwikkelen zich van hulpbehoevende baby tot ondernemende peuter. Het op tijd signaleren van ontwikkelingsstoornissen is van groot belang.

Image

Peuters & kleuters

Op peuter- en kleuterleeftijd wordt motoriek een steeds belangrijker deel van het sociale gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan het samenspelen in het kinderdagverblijf, in de speeltuin, op het plein of tijdens de gymles. In de leeftijdsperiode van 2-6 jaar kan een achterstand in de motoriek steeds duidelijker worden.

Image

Schoolkinderen & jongeren

Kinderen worden ouder en hun lichaam verandert snel. In periodes van groeispurten en lichamelijke veranderingen komen houdings- en bewegingsproblemen geregeld voor. Ook wordt hun sociale omgeving steeds complexer en het coördineren van bewegingen ingewikkelder. Denk bijvoorbeeld aan leren schrijven en sporten. Hoofdpijn-, nek- en rugklachten zijn geen onbekenden in deze leeftijdsgroep. Net als overbelastingsklachten.

Zuigelingen

Zuigelingen leren door bewegen zichzelf en hun omgeving kennen. De ontwikkeling in de eerste twee levensjaren is enorm. Zuigelingen ontwikkelen zich van hulpbehoevende baby tot ondernemende peuter. Het op tijd signaleren van ontwikkelingsstoornissen is van groot belang.
 

Eventuele behandelindicaties:

  • Een erg slappe of juist te gespannen baby
  • Een baby die zich veel overstrekt
  • Overmatig huilen / onrustige baby
  • Niet op de buik willen liggen
  • Voorkeurshouding, al dan niet gepaard gaande met een afplatting van de schedel (plagiocephalie)
  • Een kant van het lichaam niet voldoende gebruiken (asymmetrie)
  • Niet of pas laat rollen, kruipen, zitten
  • Op de billen schuiven
  • Orthopedische problemen; zoals aangeboren klompvoetjes
  • Neurologische problemen; bijv. hersenbeschadiging, Erbse parese, Spina Bifida
  • Aangeboren afwijkingen die de motoriek beïnvloeden; bijv. syndroom van Down
Image
Foto van behandeling aan huis

De behandeling

Na inventarisatie / observatie en onderzoek volgt een kinderfysiotherapeutische diagnose en behandelplan. De behandeling van zuigelingen gebeurt binnen een voor het kind veilige omgeving. In eerste instantie vindt de behandeling in de thuissituatie plaats. In de behandeling staan houdings- en hanteringsadviezen centraal. Ouderinstructie is dan ook erg belangrijk. Alle adviezen kunt u direct in de eigen situatie toepassen.
Image

Peuters & kleuters

Op peuter- en kleuterleeftijd wordt motoriek een steeds belangrijker deel van het sociale gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan het samenspelen in het kinderdagverblijf, in de speeltuin, op het plein of tijdens de gymles. In de leeftijdsperiode van 2-6 jaar kan een achterstand in de motoriek steeds duidelijker worden.
 

Eventuele behandelindicaties:

  • Een moeizame of traag verlopende (senso) motorische ontwikkeling
  • Meer dan gemiddeld struikelen of vallen
  • Een afwijkend looppatroon
  • Angstig zijn bij op- en afstappen of bij het klimmen en klauteren
  • Overbeweeglijkheid of rusteloosheid
  • Traag of concentratieproblemen
  • Orthopedische afwijkingen (zoals tenenlopen, klompvoeten, naar binnen lopen met de voeten, botbreuken, hypermobiliteit)
  • Neurologische problemen (zoals spasticiteit, spierziekten, stofwisselingsziekten en erfelijke syndromen)

De behandeling

Na inventarisatie en observatie volgt een kinderfysiotherapeutische diagnose en behandelplan. Bij het oefenen van motorische vaardigheden is – naast het verbeteren van de vaardigheid en het verminderen van de klacht – ook het stimuleren van meer zelfvertrouwen een belangrijk oefendoel om beter te functioneren in de fysieke en sociale omgeving. Verder geven wij tips, sport-, spel- en oefenadviezen.

Schoolkinderen

Kinderen worden ouder en hun lichaam verandert snel. In periodes van groeispurten en lichamelijke veranderingen komen houdings- en bewegingsproblemen geregeld voor. Ook wordt hun sociale omgeving steeds complexer en het coördineren van bewegingen ingewikkelder. Denk bijvoorbeeld aan leren schrijven en sporten. Hoofdpijn-, nek- en rugklachten zijn geen onbekenden in deze leeftijdsgroep. Net als overbelastingsklachten.

Eventuele behandelindicaties:

  • Problemen met schrijven
  • Hoofdpijn
  • SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
  • Faalangst
  • Moeizaam contact maken met leeftijdsgenoten
  • (Sport)blessures of overbelastingsklachten zoals jonge meisjes knie, patello femoraal pijn syndroom, osgood schlatter, morbus sever, enkel- en knieband letsels, rugklachten of spierblessures
  • Ademhalingsproblemen zoals astma, hyperventilatie, Cystic fibrose
  • Jeugdreuma
  • Problemen met de prikkelverwerking (geluid, aanraking, etc.)
  • Motorische problemen bij DCD, AD(H)D, ASS (Autisme Spectrum Stoornis)
  • Houterige, onhandige motoriek
  • Orthopedisch klachten, zoals rugklachten, ziekte van perthes, heupdysplasie, platvoeten, hypermobiliteit, scoliose, beenlengte verschil, fracturen, klompvoet of gewrichtsontstekingen  
  • Neurologische problemen zoals spasticiteit, Erbse parese, motorische problemen bij epilepsie
Image

De behandeling

Na inventarisatie en observatie volgt een kinderfysiotherapeutische diagnose en behandelplan. Ook bij het jonge kind zijn uitleg en adviezen aan de ouders en de omgeving een belangrijk aspect van de behandeling. De behandeling richt zich op het zo goed mogelijk mee kunnen komen met leeftijdsgenootjes tijdens het spelen, thuis, in de peuterspeelzaal en op school.